Friday, December 10, 2010

nak jadi kanak-kanak macam dulu-dulu

macam mana nak start cerita?
dari dulu, boleh dikatakan everyday, every evening emak dan ayah pergi memancing. memancing bukan hobi aku. aku tak suka menunggu, tak suka benda yang tiada cabaran. bagi aku memancing itu sangat bosan. aku kena tunggu lama-lama baru dapat ikan. ikan makan umpan, tapi ikan aku tak dapat. siblings yang lain pun ikut emak ayah. aku suka pancing benda lain. pancing apa? haha.
tapi hari itu, aku ikut emak ayah. kakak pun ikut jugak. emak memang tak suka bawak aku. nanti aku bising-bising nak balik. maklumlah, aku memang tak suka memancing. tempat tu cantik sangat. boleh tengok sungai, ada sawah padi, angin sepoi-sepoi bahasa. patutlah emak ayah suka. dapat memancing sambil menghirup udara segar. pasti dapat mengurangkan tekanan kerja. emak dan ayah aku guru sekolah rendah. kanak-kanak memang nakal, mesti penat mengajar. at least, tempat-tempat macam ni, boleh tenangkan fikiran.
aku nampak lembu. teringat seorang kawan aku. dia budak kl, tak ada kampung. lembu pun tak pernah tengok. ayam hidup apatah lagi. aku bersyukur, dilahirkan di kampung, dibesarkan di kampung. at least aku tahu beza lembu dengan kerbau, beza itik dengan angsa. aku kenal pacat dan lintah.
teringat dulu-dulu, masa aku kecil-kecil. dulu aku tinggal di kampung. ada kawan-kawan, kakak abang. main sama-sama. tuju slipar, teng-teng, batu seremban, main basikal, panjat-panjat pokok, lastik-lastik burung, main masak-masak. best sangat. abang aku nakal, dia tak suka aku ikut dia. aku suka mengadu kat emak. tapi aku tak malu, ikut jugak. kalau bukan abang, kakak pasti jadi mangsa. aku kecil lagi masa tu. tadika pun belum lagi. kami ada kawan-kawan. kawan-kawan sepermainan. best sangat. main tuju kasut depan rumah aku. rumah aku dulu kawasannya luas. boleh lari-lari. main teng-teng belakang rumah kak yati sebab ada pasir. situ tempatnya teduh. main tengahari pun takkan hitam. main biji getah sampai lebam tangan. bestnyaaa.
ada satu petang ni, kami pergi memancing. tempat memancing jauh sikit dari rumah aku. dulu-dulu pancing tu buat dari buluh, takpun kayu-kayu yang kuat. aku ingat lagi, aku tak pandai pancing, tapi hari tu aku dapat ikan. seronoknya tak terkata. aku lari balik rumah, kononnya nak tunjuk kat emak. punya la excited sampai terjatuh dalam lumpur. habis satu badan aku kotor. muka dah tak kenal. habis berselut. haha. tapi sampai jugak aku kat rumah. hari tu, mak goreng ikan tu, bagi aku makan hasil tangkapan sendiri. hehe.
satu lagi yang kami akan buat. tiap-tiap kali weekend, ramai-ramai berkelah. bukan dekat air terjun tapi depan rumah aku. depan rumah aku ada pokok nangka. besar dan rendang. kat situ kami buat macam khemah. khemah ala budak-budak la kan. ada kain dan beberapa kayu. makan ramai-ramai. emak letak makanan dalam bekas. masing-masing ada bekalan sendiri. kalau petang-petang hujung minggu, selalu korek tanah tepi rumah aku. sebab dalam tanah tu ada ubi kayu. dah dapat ubi kayu, bakar sendiri. makan ramai-ramai. sedapppp.
kalau time hujan, memang semua hilang. bukan duduk dalam rumah tapi main hujan ramai-ramai. emak susah sikit nak bagi permission main hujan. yelaa, takut demam kan. bila dah dapat peluang tu, jangan sia-siakan. main basikal dalam hujan sambil menyanyi lagu tiga budak hitam. masuk dalam longkang, main air hujan yang bertakung dalam tu. tapi longkang dulu tak macam longkang sekarang. berkonkrit, air yang kotor sebab tercemar, banyak sampah. longkang dulu orang korek, berumput. rumput pun lembut. tidur pun boleh.
aku kesian kat adik-adik aku. tak dapat merasa semua ni. bila kakak, abang dan aku cerita pasal dulu-dulu, ternganga mulut. jealous sebab tak boleh rasa semua tu. kanak-kanak sekarang cuma membesar dengan laptop, handphone, ps2 dah ada ps3 dan teknologi-teknologi canggih zaman sekarang.
seronoknya zaman kanak-kanak dulu. aku rasa untung sangat sebab pernah merasa tinggal di kampung. i have a very happy memory of my childhood and always reminisce it with nostalgia. boleh tak nak jadi kanak-kanak macam dulu balik?

ni aku selitkan gambar.
bukan gambar aku tapi aku pun kecik-kecik macam ni jugak :)



No comments:

Post a Comment

[ordinary person]

My photo
weird. very clumsy. confused. forgetful. unpredictable but you'll be entertained.