Tuesday, December 7, 2010

Siapa cakap ibu saya tak sporting?


Assalamualaikum.
Macam mana nak start entri ni?
Entrinya bermula,

Pada suatu hari, ohh ha. taktau nak cerita apa.
saya punya kawan, kawan saya punya emak. emak kawan-kawan saya sporting gila.
hinggakan emak mereka sering dijadikan tempat luahan perasaan. tak kiralah cerita sedih, problem dengan kawan-kawan, masalah study dan terkecuali problem wajib untuk remaja sekarang, masalah percintaan lah kan.
saya selalu terfikir, kenapa emak tak sporting macam emak kawan-kawan saya. yang izinkan saya keluar dengan boyfriend. emak lebih suka diam bila saya sebut pasal boyfriend. hmm..
tapi saya tahu kenapa emak buat macam tu. emak tak nak anak-anak emak rosak. emak tak nak terapkan budaya penjajah dalam diri anak-anak emak. emak tak nak anak-anak emak tanggung dosa. emak tak nak dapat dosa gara-gara anak-anak emak. emak takut ayah dapat dosa sebab emak sayang ayah. emak sayang anak-anak emak.
saya bukan macam itu. saya tak suka cerita problem kat emak. mungkin sebab emak saya tak se-sporting emak kawan-kawan saya.
kalau di universiti, bila ada problem, saya call emak. suara emak cukup untuk buat saya senyum, untuk buat hati saya tenang. saya tak pernah cerita problem saya, tapi emak macam tahu. mungkin naluri ibu. emak suka buat lawak. kalau kat rumah emak tak habis-habis kacau ayah. tapi saya tahu emak saya sensitif orangnya. emak tak suka marah. emak tak suka berleter. emak lebih suka simpan marah.
bila kat rumah, saya suka tengok muka emak. mata emak kecik. tak sama dengan mata saya. mata saya bundar, mungkin saya lebih mengikut darah ayah.
tapi hari tu, saya buat emak sedih. saya tipu emak. mesti emak sedih. dilah minta maaf mak. dilah tak sengaja.
hari ini maal hijrah. azam saya untuk tahun ini, nak jadi anak yang berguna. yang boleh membanggakan emak dan ayah.
dan tak akan buat emak ayah terluka.

No comments:

Post a Comment

[ordinary person]

My photo
weird. very clumsy. confused. forgetful. unpredictable but you'll be entertained.